Oblečení jako komunikační nástroj a zbraň

Novinkou doprovodného programu byly dvě přednášky poradce ve věcech vkusu a taktu Daniela Šmída na téma „Proč nemáme peří a co ptáci nemohou aneb tajemství komunikace oblečením“. Odehrály se postupně na obou veletrzích a poutavě objasnily významnou roli oděvu, obuvi a doplňků v naší interakci s okolím.

 

Novinkou doprovodného programu byly dvě přednášky poradce ve věcech vkusu a taktu Daniela Šmída na téma „Proč nemáme peří a co ptáci nemohou aneb tajemství komunikace oblečením“. Odehrály se postupně na obou veletrzích a poutavě objasnily významnou roli oděvu, obuvi a doplňků v naší interakci s okolím.

První dojem uděláme jen jednou a podle odborníků se na něm z 55 % podílí neverbální komunikace, kam vedle gest a očního kontaktu patří především vizuální podoba. Protože přibližně 80 % z ní tvoří právě oblečení neboli peří, kterým se pokrýváme, jsou tyto námi vysílané signály velmi důležité a často rozhodují o tom, do jaké skupiny si nás ostatní během prvních vteřin kontaktu zařadí. Podle Daniela Šmída lze tento první dojem vylepšit zbraněmi, které má každý k dispozici: úsměvem, otevřenými gesty a také oděvem, k jehož výběru poskytl řadu zajímavých rad.

Chybou je hnát se za módními trendy, které se stejně nikdy nedoženou. Navíc každý vypadá daleko lépe v oblečení, které typově sedí jeho postavě, než v sezónním outfitu. S určením typu postavy a stylu oblékání by neměla pomáhat kamarádka, ale odborník – stylista. Na základě jeho auditu pak Daniel Šmíd radí investovat do kvalitních, elegantních a nadčasových kousků, které vypadají dobře nezávisle na aktuálních trendech. Tak vznikne základ šatníku, který se doplňuje módními kousky jen jako kořením.

Pro muže jsou klíčové dobře padnoucí kalhoty, proto by měla být tabu peněženka v zadní kapse i mobil v té přední. Základ elegantního šatníku tvoří obleky, jejichž výběr se nemá podceňovat. „Není nic horšího než špatný oblek,“ tvrdí Daniel Šmíd. Rodiče se podle něj často dopouštějí chyby, když šetří na prvním obleku pro syna, ten se pak v nekvalitním obleku v důležitých životních momentech necítí dobře a v budoucnu se už nechce k tomuto oblečení vracet. O kvalitě přitom rozhoduje řada věcí, oblek se šije z celkem 167 dílů, spotřebuje se na něj asi pět metrů čtverečních látky a mistrovské dílo z něj dělají právě detaily. Pokazit výsledný dojem může třeba i přílišná délka kalhot. „Nechat si po nákupu obleku zkrátit kalhoty by měla být nezbytná investice pro většinu mužů,“ míní poradce. Správná délka je taková, když na přední straně vznikne jeden zlom, nikoli vlnobití, a na zadní straně zůstává puk souvisle rovný.

Ženám Daniel Šmíd radí vrátit se do sukní a šatů a neskrývat ženskost, která i ve světě businessu podpoří dojem sebevědomí, profesionality a kompetentnosti. Nesmí ovšem sklouznout do vyzývavosti, která se má nechávat jen na doma. Zvláštní pozornost by podle stylisty měli všichni věnovat obuvi, která dokáže shodit dojem ze sebekrásnějšího oděvu. Ženám samozřejmě sluší boty s podpatky a při první špatné zkušenosti s nimi hrozí stejné nebezpečí jako u prvního obleku, takže na kvalitních a co nejvíce pohodlných by se nemělo šetřit. Opatrné by měly být také ženy nižšího vzrůstu, které se výšku někdy snaží dohnat podpatky, ale výsledek nepůsobí dobře. „Platí pravidlo, že čím vyšší žena, tím vyšší si může dovolit podpatky. Zjistilo se, že nejlépe žena vypadá na podpatku, který je jednou dvaadvacetinou její výšky,“ informoval Daniel Šmíd.