Ortopedi varují: barefoot obuv je nebezpečný reklamní trik

Veletržní seminář „Bosé obouvání - ano či ne?“ se věnoval trendu posledních let, který velí chodit a běhat naboso nebo v ultratenké obuvi, což zajistí maximální kontakt s povrchem a přirozenou práci chodidla. Na možná rizika upozornili ortopedi a podiatři.

 

Veletržní seminář „Bosé obouvání - ano či ne?“ se věnoval trendu posledních let, který velí chodit a běhat naboso nebo v ultratenké obuvi, což zajistí maximální kontakt s povrchem a přirozenou práci chodidla. Na možná rizika upozornili ortopedi a podiatři.


Prodejci barefoot obuvi prezentují chůzi naboso jako to nejpřirozenější a nejzdravější, co mohou lidé pro své nohy udělat. Boty s rovnou podrážkou o síle od 3 do 6 milimetrů nemají žádnou podporu nožní klenby ani patní tlumič, který by bránil přímému kontaktu s terénem, a jejich anatomicky rozšířená špička umožňuje prstům přirozeně se rozprostřít. Podle podiatrů je však cíleně opomíjen fakt, že chůze naboso ani barefoot obuv rozhodně není vhodná pro každého a za všech podmínek.

„Chůze naboso ano, ale musí pro ni být vhodné podmínky, tj. měkký povrch bez chemického zatížení, protože chemické sloučeniny se vstřebávají kůží. Takový povrch je u nás obtížné najít. Ale především chodidlo musí být zdravé, bez poklesu klenby, deformit apod.,“ zdůraznil známý brněnský ortoped a podiatr Vladimír Holoubek. Chůzí naboso podle něj může uživatel poškodit celý organismus, protože problém se řetězí a stav nohou má vliv na vývoj dalších etáží pohybového systému. „Nabídka ultratenkých bot se paušalizuje pro každého, ale taková bota rozhodně není pro všechny, je pouze pro zdravé jedince a zdravou nohu. Ale kdo v naší populaci to je, když studie ukazují, že 95 procent dětí nastupujících do první třídy má funkční vady v oblasti nohou a pohybového systému? Mám dětské pacienty s následky nošení těchto bot. Došlo u nich k rozpadu kosti v oblasti paty následkem naprosto nevhodných tvrdých došlapů,“ dodal Vladimír Holoubek.

Uživatelé podle podiatra podléhají nákladným reklamním kampaním, protože barefootová obuv stojí třeba dva a půl tisíce, ale její výrobní cena se pohybuje do sta korun. Určitě by ji spotřebitelé neměli nakupovat na internetu, ale ve specializované prodejně s odborným personálem. Opatrní ovšem mají být i prodejci, kteří by měli umět posoudit, pro koho je taková obuv vhodná, a mít dostatek odborné erudice na to, aby si za tímto rozhodnutím stáli i právně, protože jinak se vystavují nebezpečí žaloby.

Na semináři přednášel také pražský ortoped Michal Matějíček a tajemnice pořádající České obuvnické a kožedělné asociace Vlasta Mayerová, která přítomným obchodníkům s obuví představila novou značku kvality „Komfortní obuv“.