Osobní styl je klíčem k oblékání

Tradiční veletržní přednáška nizozemské expertky Ellen Haeser o trendech pro příští sezonu měla netradiční podobu. Ukázala globální posun ve vnímání módy a ústup od sezónního střídání trendů směrem k nadčasovým hodnotám.

 

Tradiční veletržní přednáška nizozemské expertky Ellen Haeser o trendech pro příští sezonu měla netradiční podobu. Ukázala globální posun ve vnímání módy a ústup od sezónního střídání trendů směrem k nadčasovým hodnotám.


Ellen Haeser svou přednášku nazvala “Nový život pro módu - jak posílit  v módě povědomí o hodnotě a přinášet více krásy”. Vysvětlila proměnu globálního módního trhu, který je na jedné straně přesycen levným rychloobrátkovým zbožím tzv. Fast Fashion a na druhé straně se potýká s poklesem zájmu zákazníků o tradiční sezónní trendové kousky. Přibývá lidí, kteří se brání konzumu, programově odmítají kupovat stále nové oblečení a hledají nadčasovou kvalitu a skutečnou hodnotu. Stejně jako v jiných oblastech života, i v módě se dnes klade pořád větší důraz na fair trade, environmentální a sociální udržitelnost výroby, recyklaci a opakované využití.

Jak se to projevuje? Volba oblečení není jen o trendech, ale odráží se v něm naše myšlení. Oblékáme se podle nálady a zároveň si oděvem pomáháme formovat vlastní identitu. Klíčem k této nové módě už nejsou trendy, ale sám zákazník a jeho osobní styl. I ten je samozřejmě ovlivněn trendy, světem médií a internetu, ale zároveň zůstává osobní styl pro každého něčím jedinečným. “Najít si vlastní styl znamená, že budeme s oblečením daleko spokojenější,” říká Ellen Haeser a dodává, že osobní styl je móda pro každého bez ohledu na věk nebo typ postavy. Jak si ho vytvořit? Inspirací pro osobní styl mohou být módní blogeři, jejichž význam jako prostředníků mezi výrobci, obchodníky a zákazníky stále roste. Ovlivňují nás také celebrity, módní ikony, jednotliví designéři i značky. Ideální je najít si vlastního stylistu, ale je to také nová role pro obchod. Trendem je, že se dobrý prodejce stává stylistou svým zákazníkům, říká expertka.

Módní svět na tyto změny už nějaký čas reaguje a přizpůsobuje se nové poptávce. Stále více firem nejenže navrhuje oblečení pro opravdové postavy, ale neváhá takové modelky používat i v propagaci. Protože styl je něco nadčasového, klesá význam módních sezon, řada oblečení se dnes nosí celoročně a jde o kvalitní kousky, které tvoří základ šatníku. Takovým trvale hodnotným prvkem může být dlouhý kabát nadčasového splývavého střihu z kvalitního materiálu, který si jednou ráda oblékne třeba dcera. Namísto vyhazování si oblíbené věci dlouhodobě uchováváme, kreativně opravujeme a dáváme jim novou hodnotu.   Novým trendem je také pronájem oděvů – není potřeba pěchovat oblečení do skříní, když jde o věci pro speciální příležitosti, které využijeme třeba jen dvakrát za rok.

Důraz kladený na hodnotu oděvu se odráží v trendech dámské módy pro jaro a léto 2018. Trvale udržitelná móda předpokládá vysokou kvalitu materiálů i zpracování a nadčasové střihy. Vrací se kimona, pyžamové tvary a kalhoty objemnějších siluet s vyšším pasem. Mísí se prvky ležérního, sportovního i formálního oblečení a kombinují nezvyklé materiály, třeba satén a len. Důležité jsou košile, často s volány, kanýry a široce rozevřenými rukávy.

Odvážnější zákaznice si příští rok vyberou z oblečení výrazných až excentrických barev v divokých kombinacích, nosit se bude zelená, modrá i žlutá. Pokračuje obliba metalických efektů a nechybí ani černobílá klasika. Věčné zůstávají pruhy, ale klíčové jsou vzory s květinovými motivy - na oděvech, kabelkách i obuvi. Digitální potisky a jejich originální kombinace jsou cestou k sebevyjádření a možností, jak si vytvořit vlastní styl. Romantická móda zůstane i v příštím roce věrná pastelům s důrazem na růžovou a celou škálu barev rtěnky včetně hnědé. Významnou roli stále hrají krajky a jemné transparentní tkaniny. Popularita selfie se projeví v oblibě nápadných náušnic a náhrdelníků, originálních límečků a dalších kreativních detailů, které ozvláštní vzhled obličeje a dodají mu žádaný punc originality.

Prezentace dámské módy čerpala také z nabídky vystavovatelů, takže nové trendy byly ilustrovány nejen záběry ze světových přehlídek, ale i fotografiemi zboží aktuálně vystaveného na veletrzích STYL a KABO. Příkladem kvalitní nadčasové módy jsou podle Ellen Haeser třeba šaty z nové kolekce značky LADA fashion české návrhářky Lady Vyvialové. Devět modelů pak nizozemská expertka vybrala pro komentovanou módní přehlídku, která byla součástí přednášky. Nové trendy dokumentoval například model s červenou plisovanou kalhotovou sukní od značky Rinascimento, vzdušná zlatavá parka značky E.daniely nebo vypasované černé šaty s florálním motivem připomínajícím starobylou tapisérii od značky Betty M.

Proměny módního businessu se výrazně týkají mužů, kteří se v této oblasti emancipují - mají vlastní značky kosmetiky, kadeřnictví i časopisy. Jejich zájem o módu roste spolu s tím, jak se mění nákupní zvyklosti. Stále více mužů dnes přichází na chuť nakupování na internetu, které je pro ně atraktivnější než chození po obchodech. Řada z nich v sobě nově objevila zájem o módu, kterou si navíc mohou sami dotvořit třeba originálním potiskem. Samostatně nakupující muži také více sledují technické parametry materiálů a funkčnost oděvů i obuvi. Důležitý je pro ně modulární design, kapsy, kapuce a další funkční prvky, prodyšnost a voděodolnost tkanin, zajímají se o snadnost údržby.

To vše se projevuje v trendech pánské módy pro jaro a léto 2018, které jsou mixem ležérního stylu, sportovní funkčnosti i přísné krejčoviny se skvěle padnoucími střihy. Přímočaře sportovní vzhled připomíná devadesátá léta a krejčovsky vypracované modely matou vintage vzhledem. Kalhoty se rozšiřují a po delší době mají sámky v pase. Nosí se i cargo kalhoty a výrazné našité kapsy nechybí ani na bundách. Trička získávají na objemu a mají pokleslá ramena. Pokud jde o barvy, základní tóny šedé, smetanové, modré a hnědé může rozzářit žlutý akcent, odvážnějším mužům se nabízejí narůžovělé odstíny nebo divoce pestrobarevné vzory na košilích. Konzervativnější si vyberou z klasických proužků nebo potisků, v jejichž kombinacích mohou projevit svou kreativitu.