Ráda nosí boty na podpatku, miluje kůži a je zatížená na kvalitu

Barbora Augustínová, vítězka soutěže mladých designérů obuvi a kožené galanterie v kategorii Professional View, v rozhovoru prozradila detaily o své vítězné kolekci, zahraničních úspěších i dalších plánech.

 

Barbora Augustínová, vítězka soutěže mladých designérů obuvi a kožené galanterie v kategorii Professional View, v rozhovoru prozradila detaily o své vítězné kolekci, zahraničních úspěších i dalších plánech.


Co pro vás vítězství v soutěži o Cenu Nadace Jana Pivečky znamená? Byla to vaše první soutěžní účast?
Tady jsem soutěžila poprvé, ale už jsem se účastnila soutěží v zahraničí, konkrétně v San Francisku a Düsseldorfu. Ale samozřejmě je důležité uspět i doma a o to víc si toho cením. Překvapilo mě, že to tady hned tak krásně vyšlo. Většinou se říká, že uspět v Čechách s fashion věcmi není tak snadné jako v zahraničí, kde jsou na designové novinky lépe připraveni. Ale zase je v zahraničních soutěžích mnohem větší konkurence, tam se účastnili lidé ze škol po celém světě.

Vyhrála jste cestu do Milána na veletrhy obuvi a koženého zboží. Na co se tam těšíte?
Těším se strašně, na atmosféru města a samozřejmě i na veletrh. Byla jsem v Düsseldorfu, v San Francisku a v Paříži, ale na italském veletrhu ještě ne. Doplním si tam znalosti o italském designu, uvidím novinky… A taky se moc těším na nakupování!

Vaše kolekce ve vitríně v pavilonu F je poměrně rozsáhlá, kolik výrobků do ní vlastně patří?
Ani tady nejsou všechny! Celkem jsou v kolekci čtyři páry obuvi, tři kabelky, rukavice a pět kusů oděvů s pásky. Oděvy jsem také navrhovala, ale nepovažuji je za to hlavní, je to jen takové křoví pro galanterii a boty. Mám ráda, když všechno hezky ladí dohromady.

Jak byste svou kolekci charakterizovala?
Kolekce je inspirovaná Skandinávií, tamním pocitem volnosti, důrazem na přírodní materiály a  skandinávskou architekturou. Je to kolekce spíš na večírky a kladla jsem velký důraz na kvalitu zpracování. Já totiž miluji kůži a kvalita je pro mě hrozně důležitá. V této kolekci se odráží i moje nitro. Sama ráda nosím boty na podpatku, tak jako asi každá žena.

Kvalita je zde patrná na první pohled, už to ani nevypadá jako studentská práce, ale jako naprosto profesionální dílo, včetně fotodokumentace. S kým jste spolupracovala jak na výrobě kolekce, tak na její prezentaci?
Já jsem taková, že si nejraději všechno dělám sama. Se spoluprací mám navíc špatné zkušenosti. Pouze se zpracováním kovů mi pomáhal kolega, ostatní výroba byla moje vlastnoruční práce. Na focení jsem dělala styling, ale jinak jsem zde spolupracovala s modelkou a fotografkou.

Absolvovala jste Fakultu umění a designu Západočeské univerzity v Plzni. Kam míříte dál?
Teď hledám práci, ale uplatnit se jako designér obuvi je u nás problém. Jsem v tomto vlastenec a ráda bych našla něco v Čechách nebo na Moravě, ale tady na rozdíl od zahraničí prakticky žádné nabídky na práci nejsou. Ráda bych se věnovala designu obuvi nebo galanterních výrobků a spolupracovala při výrobě s nějakou firmou. Na založení vlastní firmy se jako čerstvý absolvent moc necítím, spíš bych se chtěla na něčem podílet.

Do Brna to z Plzně máte docela daleko. Na veletrhu KABO jste poprvé?
Přiznám se, že poprvé. Určitě je dobře, že u nás obuvnický veletrh existuje, a třeba soutěže designérů obuvi jsou velmi důležité a mělo by se do nich zapojit více lidí. Těším se, že si celý veletrh projdu, hlavně tedy kabelky a obuv. Zajímají mě české výrobky, které u nás v obchodech nejsou moc vidět, a jsem zvědavá, jaké české firmy tady najdu. Je škoda, že se některé firmy v našem oboru zavírají před světem, ale doba myslím spěje k tomu, že lidé budou chtít kvalitnější výrobky a budou ochotní za kvalitu, ruční práci a originalitu zaplatit. Třeba ruční výroba obuvi je dnes znovu vyhledávaná.

Máte s ní zkušenost? Přijímáte kusové zakázky?
Už jsem dělala i obuv na zakázku, a to pánskou. Právě pánové často chtějí ručně šité boty, ale teď jsem neměla na tuto práci tolik času. Také jsem na zakázku vyrobila dvoje dámské boty - stejné, jako mám v kolekci.


MgA. Barbora Augustinová je absolventkou ateliéru Fashion design na Fakultě umění a designu ZČU, který vede doc. akad. mal. Helena Krbcová. V roce 2012se  zúčastnila prestižní mezinárodní soutěže Arts of Fashion Competition a na finále v americkém San Francisku dokázala proniknout mezi šestici oceněných. V roce 2014 získala na mezinárodním veletrhu GDS v Düsseldorfu cenu “HDS/L Junior Award 2014”. Toto ocenění již od roku 1988 vyhlašuje Federace obuvi a koženého zboží a soutěže se účastní mladí designéři z celého světa. V 9. ročníku soutěže o Cenu Nadace Jana Pivečky Barbora Augustínová jednoznačně dominovala kategorii Professional View. Poprvé v historii soutěže se stalo, že vítěz obdržel od všech 16 porotců plný počet bodů. Kolekce z přírodních materiálů dřeva, hovězí usně, kovu a kašmírové vlny si je získala precizním provedením, originálním designem a uceleným výrazem.