RFID razantně vstupuje do světa módy

Přednášku o využití automatické identifikace na bázi radiofrekvenční technologie v oděvním průmyslu na veletrhu STYL uspořádalo sdružení GS1 Czech Republic. Její název hovořil za vše: „Zvýšení prodejů, lepší logistika, rychlé inventury? RFID!“

 

Přednášku o využití automatické identifikace na bázi radiofrekvenční technologie v oděvním průmyslu na veletrhu STYL uspořádalo sdružení GS1 Czech Republic. Její název hovořil za vše: „Zvýšení prodejů, lepší logistika, rychlé inventury? RFID!“

Technologie radiofrekvenční identifikace (RFID) je známá již od druhé světové války, kdy sloužila k rozpoznání vlastních a nepřátelských letadel. V současné době se široce využívá v oblasti logistiky a díky technologickému pokroku, který umožnil zlepšení vlastností RFID tagů a snížení jejich ceny, postupně proniká do dalších sektorů. Jak na přednášce vysvětlila Petra Fuchsíková z IGIP/GS1 Czech Republic, právě oděvní průmysl je pro RFID jedním z nejperspektivnějších sektorů a potvrzují to i zkušenosti významných firem. Díky využití RFID zvýšil Levi Strauss & Co tržby o 11 procent a Mark&Spencer uvádí desetinásobné zrychlení inventarizace a padesátiprocentní nárůst přesnosti zásob.

Mezi specifika oděvního průmyslu patří velké množství jednotlivých druhů zboží a jejich konfekčních variant, sezónnost, časté změny sortimentu a z nich vyplývající mimořádně vysoká frekvence doplňování zboží na sklad. Velmi časté inventury s sebou pak nesou vysoké nároky na personál skladů a prodejen. Zatímco pomocí klasického čárového kódu je možné popsat pouze konkrétní druh daného oblečení, s využitím RFID lze identifikovat každý jednotlivý kus oblečení včetně velikosti, barvy i dalších detailů. Tato automatická identifikace jednotlivých kusů zboží proto představuje výraznou podporu pro včasné doplňování zboží v optimálním množství a zajištění jeho stálé dostupnosti. Důležitým benefitem tak je eliminace situací „není skladem“. Pro zákazníka bývá takové zjištění nejenom problémem neuspokojení potřeb, ale zpravidla vede i ke ztrátě loajality vůči konkrétnímu obchodníkovi, pro kterého je nepříjemným důsledkem ztráta prodeje.

Masivní nástup této technologie v oděvním průmyslu je dán mimo jiné také vyšší nákupní cenou zboží, vůči které je cena RFID tagu prakticky zanedbatelná. K výhodám patří také snadná vysledovatelnost zboží, eliminace chyb lidského faktoru při veškeré manipulaci a ochrana proti zcizení. Ze všech těchto důvodů se pro zavedení technologie RFID rozhodly značky jako H&M, C&A, Adidas, Mark&Spencer, Decathlon, Gary Weber, F&F (Tesco) a další. Například Zara se pro tuto cestu rozhodla teprve loni, ale již po prvních zkušenostech oznámila, že do roku 2016 plánuje pokrýt RFID všech svých téměř 2000 prodejen po celém světě. V České republice je záměrem sdružení GS1 Czech Republic vytvořit pracovní skupinu za účasti představitelů módních značek, výrobců a obchodníků, která by se implementaci RFID technologie dlouhodobě věnovala a podpořila první pilotní projekty.