STYL a KABO potvrdily stabilizaci trhu s módou

Brno se na tři dny stalo křižovatkou módního průmyslu a ukazatelem nových trendů. 46. veletrhy STYL a KABO představily kolekce pro jaro a léto 2016 a jako jediná mezinárodní B2B prezentace oboru na českém a slovenském trhu přilákaly na brněnské výstaviště dle očekávání pět tisíc odborných návštěvníků, obchodníků a nákupčích. „Veletrhy se stabilizovaly a jsou mírně na vzestupu. Prezentovalo se několik desítek nových značek a například sekce obuvi na KABO byla úplně vyprodaná,“ uvedla ředitelka veletrhů Gabriela Císařová.

 

Brno se na tři dny stalo křižovatkou módního průmyslu a ukazatelem nových trendů. 46. veletrhy STYL a KABO představily kolekce pro jaro a léto 2016 a jako jediná mezinárodní B2B prezentace oboru na českém a slovenském trhu přilákaly na brněnské výstaviště dle očekávání pět tisíc odborných návštěvníků, obchodníků a nákupčích. „Veletrhy se stabilizovaly a jsou mírně na vzestupu. Prezentovalo se několik desítek nových značek a například sekce obuvi na KABO byla úplně vyprodaná,“ uvedla ředitelka veletrhů Gabriela Císařová. 


Expozice 239 vystavujících firem ze 17 zemí obsadily pavilony P a F. Prezentovalo se celkem 633 módních značek a podíl zahraničních účastníků dosáhl 28 %, nejvíce jich přijelo z Polska, Německa a Slovenska. Mezi českými vystavovateli opět převažovali dovozci, ale vystavovalo také 75 domácích výrobců, 57 z nich na veletrhu STYL a 18 na KABO. Celkem 29 firem se na brněnských veletrzích módy prezentovalo poprvé, k nováčkům patřily také rozsáhlé kolektivní účasti výrobců z Vietnamu a Srbska. V Press centru se akreditovalo 61 zástupců médií z České republiky a Slovenska.

Zájem o veletrhy STYL a KABO odráží situaci v tuzemském textilním, oděvním, kožedělném a obuvnickém průmyslu. Jak vyplývá z aktuálních údajů partnera veletrhu ATOK (Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu), v prvním pololetí roku 2015 výrobci textilu udrželi nárůsty z posledních let a v oděvním průmyslu tržby meziročně vzrostly o 9,7 %. Zároveň se dařilo i maloobchodu, do jehož pozitivních výsledků se promítla optimističtější spotřebitelská nálada.

Novinky a trendy pro jaro a léto 2016 si vystavovatelé prohlédli nejen na stáncích, ale také na módních přehlídkách. Každý den proběhly čtyři kontraktační přehlídky plavek, prádla a dámské i pánské konfekce, ve kterých se představily kolekce dvou desítek módních značek. Navíc se uskutečnily dvě speciální přehlídky, a to sobotní přehlídka spodního prádla LISCA k 60. výročí založení firmy a nedělní LUXURY SUMMER - módní show dámských večerních šatů a pánského plážového oblečení od předních světových značek.

Poprvé se v rámci veletrhů konaly dokonce dvě trendové přednášky. Nizozemská odbornice na módní trendy Ellen Haeser seznámila obchodníky s dámskou a pánskou módou pro jaro a léto 2016. Šlo o jediný tuzemský trendový seminář se zahraničním lektorem, tentokrát navíc propojený přímo s veletrhem – trendy v doplňcích dokumentovaly kabelky vystavovatelů z pavilonu F. Naprostou novinkou byla přednáška o trendech ve spodním prádle, plavkách a doplňcích. Ta představila nejen módu pro příští jaro a léto, ale i vzorky materiálů pro rok 2017.

Výstaviště se stalo dějištěm několika slavnostních ocenění. Mladí designéři obuvi a kožené galanterie již podeváté soutěžili o Ceny Nadace Jana Pivečky, které byly uděleny ve třech věkových kategoriích. Tři firmy převzaly oprávnění používat značky „Žirafa“ a „Česká kvalita“ deklarující kvalitní a zdravotně nezávadnou dětskou obuv.

Součástí veletrhů byl doprovodný program připravený odbornými garanty veletrhů ATOK a ČOKA. Seminář seznámil podnikatele v oboru s možnostmi čerpání dotací z OPPIK v období 2014 – 2020.

Řekli o veletrzích

Tina Jan, výkonná ředitelka společnosti LISCA:
Jsme hrdí, že jsme zde mohli uspořádat speciální módní přehlídku LISCA LINGERIE SHOW k šedesátému výročí založení firmy. První reakce jsou velmi pozitivní, a tak doufáme, že se to odrazí i v zájmu o naši značku. Do Brna jsme přivezli kolekci pro jaro – léto, která je jednou z nejlepších, jaké naše firma v posledních letech uvedla na trh a ve které si každá žena může najít něco pro sebe.

Jiřina Matoušková, majitelka společnosti Werso:
Představujeme zde novou kolekci, ve které reagujeme na přání zákazníků i na to, co se nejvíc prodává a chybí jinde na trhu. Nové modely prezentujeme jak na stánku, tak v rámci módní přehlídky spodního prádla LINGERIE SHOW. S průběhem veletrhu jsem spokojená. Naštěstí se opakuje situace z minulého veletrhu, kdy máme u našeho stánku stále frontu.  Snad je to z důvodu, že se líbíme a zákazníci se k nám vrací.

Robert Nejedlý, majitel společnosti JTX:
Na veletrhu se setkáváme s našimi stálými zákazníky, a protože máme vlastní maloobchodní síť, snažíme se pro širší skupinu středních maloobchodů přivézt do Brna celou naši kolekci, aby měly možnost si přímo objednat. Vždycky nám přibude pár nových zákazníků, kteří nás ještě neznají nebo sami začínají. Takže z tohoto důvodu se v Brně prezentujeme. Dokud tu budeme mít stejnou obchodní bilanci, bude to pro nás pořád dobrá příležitost.

Marek Zádrapa, jednatel společnosti Soft Cotton:
Zastupujeme na českém, slovenském a polském trhu francouzského výrobce froté programu a italského výrobce nočního prádla. Jde o velmi kvalitní zboží, které prodáváme hlavně prostřednictvím e-shopu přímo koncovým zákazníkům. Na veletrhu jsme poprvé, protože chceme posílit  v oblasti B2B a zvýšit prodej do kamenných obchodů.

Eva Kollmanová, jednatelka společnosti Pletex:
Jsme na trhu od roku 1993 a na veletrhu STYL vystavujeme pravidelně dvakrát za rok. Navštěvují nás tady obchodníci, kterým dodáváme. Všem rozesíláme katalogy už předem a někteří přijedou už rovnou s objednávkou, jiní chtějí vidět zboží na živo a vyberou si až na stánku. Ale vždycky tady potkáme i nějaké nové zákazníky. Veletrh je o setkávání a zpětné vazbě, kterou potřebujeme, protože jinak se nedovíme, co se zákazníkům nejvíce líbí a po čem se v obchodech ptají.

Nikolaj Stěpanov, společnost Topshelf, distributor obuvi značky Inkkas:
Zastupujeme novou celosvětovou značku barevné, originální a etické obuvi Inkkas.  S prodejem jsme začali letos v zimě přes e-shop, kde se tyto boty moc líbí, ale problémem je, že se přes internet boty prodávají špatně, lidé si je chtějí někde vyzkoušet. Proto jsme se rozhodli poprvé zúčastnit veletrhu a na KABO jsme přijeli navázat kontakty s kamennými prodejnami.

Michaela Verbeek, majitelka butiku Soline:
Na přehlídku Luxury Summer jsme přivezli asi 30 modelů od 20 značek a s výsledkem jsem velmi spokojená. Podobné přehlídky neděláme pravidelně, jde o exkluzivní akci a na veletrhu pro ni bylo správné prostředí i klientela. Líbila se mi atmosféra a hlavně modelkám to moc slušelo, šaty jim sedly a vypadaly na nich opravdu krásně.

Barbora Augustínová, vítězka soutěže o Cenu Nadace Jana Pivečky v kategorii Professional View:
Na veletrhu KABO mě zajímají hlavně české výrobky, které u nás v obchodech nejsou moc vidět, takže jsem zvědavá, jaké české firmy tady najdu. Je škoda, že se některé firmy v našem oboru zavírají před světem, ale doba myslím spěje k tomu, že lidé budou chtít kvalitnější výrobky a budou ochotní za kvalitu, ruční práci a originalitu zaplatit. Třeba ruční výroba obuvi je dnes znovu vyhledávaná. Určitě je dobře, že u nás obuvnický veletrh existuje, a také soutěže designérů obuvi jsou velmi důležité a mělo by se do nich zapojit více lidí.

47. mezinárodní veletrhy módy a obuvi STYL a KABO se uskuteční v termínu od 20. do 22. února 2016.