Veletrhy módy potvrdily pozitivní vývoj oboru

43. veletrhy STYL a KABO potvrdily stabilizaci módního průmyslu i lepšící se situaci v maloobchodu. Meziročně vzrostl počet prezentovaných značek o 10 procent a 30 firem zde mělo svou výstavní premiéru. Největší B2B setkání textilního, oděvního, obuvnického a kožedělného průmyslu pro český a slovenský trh přilákalo více než pět tisíc odborných návštěvníků, obchodníků a nákupčích. Představovaly se především módní kolekce pro podzim a zimu 2014/2015.

 

43. veletrhy STYL a KABO potvrdily stabilizaci módního průmyslu i lepšící se situaci v maloobchodu. Meziročně vzrostl počet prezentovaných značek o 10 procent a 30 firem zde mělo svou výstavní premiéru. Největší B2B setkání textilního, oděvního, obuvnického a kožedělného průmyslu pro český a slovenský trh přilákalo více než pět tisíc odborných návštěvníků, obchodníků a nákupčích. Představovaly se především módní kolekce pro podzim a zimu 2014/2015.

Expozice 258 vystavujících firem ze 17 zemí obsadily pavilony P a F. Prezentovalo se celkem 558 módních značek a opět nechyběla sekce mladé a nezávislé módy Fresh Fashion. Podíl zahraničních účastníků dosáhl 32 % a nejvíce jich přijelo z Polska, Slovenska a Německa.

Největším vystavovatelem ročníku byla polská společnost Ptak Moda, která v Lodži provozuje největší velkoobchod s oděvy ve střední Evropě a sdružuje nabídku 250 polských výrobců a návrhářů. V Press centru se akreditovalo 67 zástupců médií z České republiky, Francie, Maďarska, Rakouska, Polska a Slovenska.

Přestože se tuzemská výroba specializuje a orientuje převážně na export, představilo se na letošním ročníku 59 českých výrobců. S dopady krize se relativně nejlépe vyrovnal textilní průmysl, který roste již čtvrtým rokem. Jak vyplývá z analýzy partnera veletrhu ATOK (Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu), tržby textilního a oděvního průmyslu v roce 2013 meziročně vzrostly o 2,5 %, což je vzhledem k jejich výraznému růstu v roce 2011 a udržení trendu v roce 2012 pozitivní výsledek.

Vystavovatelé prezentovali své novinky a trendy na kontraktačních módních přehlídkách probíhajících několikrát denně na mole v pavilonu P. Do módních přehlídek kolekcí dámské a pánské módy STYL SHOW se zapojily firmy DDP Paris, Dromedar, Emoi, E-Bound, Geisha, Moděva, Pause Cafe, Sanu Babu a Tonak. Módní přehlídky kolekcí spodního prádla, nočního prádla a punčochového zboží LINGERIE SHOW představily nabídku společností Annes, Felina, Lisca, Pleas, Sassa a Schiesser.

Výjimečnou událostí byla večerní fashion show LUXURY STYLE s řadou VIP hostů. Na mole v pavilonu P se sešly aktuální kolekce exkluzivních značek Corneliani a John Richmond a luxusní šperky Bvlgari.

Součástí veletrhu byl doprovodný program připravený odbornými garanty veletrhů ATOK a ČOKA. Semináře a panelové diskuse se věnovaly důchodové reformě, změnám v Občanském zákoníku, odbornému vzdělávání a možnostem eliminace reklamací pomocí důkladnějšího značení výrobků.

U příležitosti veletrhů módy udělil časopis Svět textilu & obuvi prestižní ocenění dvěma významným osobnostem oboru. Osobností roku 2013 v textilním a oděvním průmyslu se stal Oldřich Glogar, majitel společnosti 2G Lipov, která je se 120 zaměstnanci největším výrobcem přikrývek, polštářů a čalounických výplní v prostoru bývalého Československa. Cenu pro Osobnost roku 2013 v obuvnickém průmyslu převzal Pavel Kubina, zlínský výzkumník a vývojář unikátních obuvnických materiálů.

Česká obuvnická a kožedělná asociace ČOKA na brněnském výstavišti oslavila20 let existence, protože byla založena v únoru 1994 právě na veletrhu KABO. Při této příležitosti udělila ocenění všem bývalým prezidentům a také minulým i současným manažerům společnosti Veletrhy Brno, kteří o rozvoj obuvnického veletrhu dlouhodobě pečovali.


Řekli o veletrzích

Vlasta Mayerová, tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace:
Veletrh KABO je letos co do rozsahu stejný jako v předcházejícím roce, což osobně považuji za úspěch. Naše asociace vznikla před dvaceti lety právě při veletrhu KABO, takže celá její historie je úzce spjata s tímto veletrhem.

Rafet Haydaroğlu, majitel společnosti Denimland:
Na brněnském veletrhu vystavujeme od roku 1994. Mnoho let jsme zde představovali hlavně džíny Stress Jeans a poté značku Strom Jeans. Snažíme se na veletrh přivádět i nové značky a vystavovatele z Turecka. Kvalita tureckého zboží se výrazně zlepšila. Přesvědčili jsme se o tom i letos, kdy jsme přivezli do Brna několik značek elegantní dámské módy, o které byl velký zájem, například Espinenti, Luizza a Lady Elite. Naši partneři byli rádi, že tu takové zboží z Turecka je. Hlavně první den k nám přišlo hodně lidí a celkově se mi zdá, že na veletrh přišlo více návštěvníků než v minulosti.

Ljuba Sojková, majitelka firmy Aivelli:
Do Brna na veletrh STYL jsme se vrátili po šesti letech, stejně tak jako na český trh, ze kterého jsme odešli kvůli špatné platební morálce českých zákazníků. Měli jsme z návratu trochu strach, ale když jsem slyšela nářky, že na trhu naše zboží chybí, odhodlali jsme znovu vystavovat a představit dámskou kolekci pro léto 2014, která je zhotovená z italských materiálů ve směsi 90 % len a 10 % polyamid. Reakce je úplně nevídaná, jsme mile překvapeni a nadmíru spokojeni. Dodalo nám to odvahu znovu v Česku prodávat.

Dana Jenovéfa Marusičová, provozní ředitelka společnosti Sanu Babu:
Byli jsme velmi příjemně překvapeni nedělení návštěvností, která byla na našem stánku zhruba dvojnásobná než na srpnovém veletrhu. Pokud bych to porovnala s veletrhem loni v únoru, odhaduji nárůst o 30 až 40 procent. Získali jsme nové zákazníky a lidem se naše kolekce líbila, spousta jich přišla k nám na stánek také po přehlídkách s tím, že je naše modely zaujaly. Takže odjíždíme s dobrým pocitem a trochu nás to i povzbudilo do budoucna.

Sylvie Vaněčková, vedoucí zastoupení pro ČR a SR, Tonak:
Tonak představuje novou kolekci na rok 2014/2015, která je trošku minimalističtější než v minulých letech. Používáme méně zdobení a klasičtější tvary, ale možná je o to elegantnější. Opět se účastníme módní přehlídky STYL SHOW, na které představujeme kolekci klobouků jak dámských, tak pánských, pletené barety a šitou kolekci. Co se týká návštěvnosti, zatím neznáme přesná čísla, ale podle dění na stánku během prvních dvou dnů k nám přišlo více obchodníků než loni a celkově i návštěvníků.

Iva Macháčková, jednatelka společnosti Afeli (značka Tamaris):
U Tamaris jsme letos přišli se žhavou zákaznickou novinkou, a to aplikací ke stažení do Ipadů, Iphonů a chytrých telefonů, která umožňuje prohlížení našich kolekcí obuvi ve 3D z pohodlí domova. Naše modely jsme tradičně poskytli pro módní přehlídky. Pozoruji, že návštěvnost veletrhu je letos dobrá a hezky se rozprostřela do všech dnů, takže jsme tu zatím neměli prázdno.

Zuzana Pražáková, jednatelka společnosti Lanson Praha:
Na to, jaká je momentálně situace na trhu, pro nás byly první dva veletržní dny úplně špičkové. Obratově jsme nakontraktovali přesně tolik, co před rokem, a skvělá byla i návštěvnická účast. Úroveň veletrhu je neustále velmi dobrá a byli bychom byli velmi rádi, kdyby KABO neztratilo na svém lesku a zájmu. Je to unikátní příležitost, jak našim zákazníkům předvést celou kolekci hezkým a důstojným způsobem. Naši účast stále považujeme za vizitku firmy.

Kateřina Hanko Pletichová, majitelka společnosti Lovemusic a organizátorka Fresh Fashion zóny:
Tento STYL je pro nás ještě lepší než v srpnu, kdy jsme vystavovali poprvé, takže jsme moc spokojení. Minule to byla výborná zkušenost, které nás posunula někam dál. Účast pro nás určitě má význam, našli jsme tu nové odběratele a odvezeme si i objednávky. Celkově máme z veletrhu i Fresh Fashion zóny moc dobrý pocit.

Tom Hoyer, majitel společnosti Friday 13 Production (značka Spookid):
Vystavujeme ve Fresh Fashion zóně. Firmu jsme založili před dvěma lety a zatím máme jen přímý prodej v pár kamenných obchodech v Praze a e-shop, proto jsme přijeli sem s cílem najít partnery, kteří by nám mohli s distribucí pomoci. Je to pro nás první zkušenost s B2B veletrhem a velmi zajímavá, líbí se nám tu. Získali jsme řadu nových kontaktů a uvidíme, co z nich nakonec bude. Celkově účast splnila, co jsme od ní čekali.

Petr Vykoukal, vedoucí prodeje ČR a SR, společnost Felina ČR:
Vrátili jsme se na veletrh STYL po delší době s cílem oslovit naše zákazníky na jednom místě, připomenout jim naše novinky na jaro a léto a ukázat novinky pro podzim a zimu 2014/2015. Jezdí sem hodně zákazníků ze Slovenska, což je pro nás zajímavé, a jednal jsem také s klienty z Polska a Rakouska. Těší nás, že reakce zákazníků na naši nabídku jsou velmi pozitivní. Přivítali jsme také možnost prezentovat se na módních přehlídkách, kde si odborná veřejnost může prohlédnout naše prádlo na živo. S přehlídkami jsem spokojen, byly profesionálně připravené. Podobnou jsme měli koncem ledna v Paříži a některé modely byly nafitované přímo z Paříže.

44. mezinárodní veletrhy módy a obuvi STYL a KABO se uskuteční v termínu od 24. do 26. srpna 2014.