Zahájení veletrhů s oceněním mladých designérů

Brněnské výstaviště po půl roce opět žije módou. Na slavnostním zahájení 42. mezinárodních veletrhů módy, obuvi a koženého zboží STYL a KABO byly vyhlášeny výsledky 7. ročníku soutěže o Cenu Nadace Jana Pivečky, která je určena mladým designérům obuvi a kožené galanterie.

 

Brněnské výstaviště po půl roce opět žije módou. Na slavnostním zahájení 42. mezinárodních veletrhů módy, obuvi a koženého zboží STYL a KABO byly vyhlášeny výsledky 7. ročníku soutěže o Cenu Nadace Jana Pivečky, která je určena mladým designérům obuvi a kožené galanterie.

Do soutěže se letos zapojilo 41 studentů čtyř odborných škol s celkovým počtem 86 výrobků. Jak konstatovala odborná porota, úroveň zaslaných grafických návrhů i hotových kolekcí výrobků byla velmi vysoká a potvrdila kvalitu nastupující generace designérů. Otázkou ovšem zůstává, kolika z nich se skutečně podaří uplatnit v oboru, jehož domácí produkce výrazně klesla. „Čeští výrobci se na módní obuv neorientují, většinou vyrábějí dětskou obuv, kde se spíš než o módu jedná o zdravotní stránku a účelnost. Mladí designéři obuvi se v české výrobě uplatní opravdu těžko a nezávidím jim jejich situaci, větší šanci snad mají v zahraničí,“ přiznal Miroslav Bísek, prezident České obuvnické a kožedělné asociace, který předával ceny vítězům. Zároveň však ocenil soutěž jako takovou. „Mladí návrháři opět projevili velkou invenci. Do výroby se tyto modely určitě nedostanou, nicméně nápady z některých modelů se v budoucnu mohou ve výrobních kolekcích objevit. Určitě je dobře, že se taková soutěž pořádá.“

Soutěžilo se ve třech kategoriích – Funny Shoe, Young Spirit a Professional View. Nejúspěšnější autorkou „funny“ výtvarného objektu na téma obuv a kožená galanterie se stala Kristýna Honzová ze Střední uměleckoprůmyslové školy Uherské Hradiště s kreativním modelem obuvi, jehož materiálem byla kostra deštníku a potravinářská fólie. Ve středoškolské kategorii zvítězila Eliška Cilečková ze Střední uměleckoprůmyslové školy Uherské Hradiště s kolekcí dětských textilních capáčků a podložky pro kojence, kterou lze složit do tvaru domečku. V nejprestižnější kategorii studentů vysokých škol a mladých designérů do 30 let porotu nejvíce oslovil student ateliéru design obuvi na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně Miroslav Mihalik. Jeho kolekce dámské obuvi a doplňků „Femme fatale“ zaujala uceleným výrazem i originálními detaily, mj. tvarovanými podpatky z vysoce leštěné nerezové oceli. „Je to moje první cena a mám z ní strašnou radost. Největším potěšením pro mě je, když se moje věci lidem líbí,“ prozradil Miroslav Mihalik, který si uvědomuje těžkosti uplatnění ve svém oboru a raději sází na vlastní iniciativu „Čeští výrobci většinou nemají prostředky, aby si drželi stálého designéra, spíše jde o jednorázové příležitosti a není jich moc,“ říká mladý designér, který společně se spolužáky právě zakládá novou značku. V budoucnu by se rád prosadil i s vlastní značkou a uvažuje především o výrobě kožených doplňků.

Veletrhy STYL a KABO ve svém 42. běhu soustřeďují na ploše téměř 9000 m2 kolekce bezmála 600 značek. Účastní se jich více než 260 vystavovatelů z 19 zemí a pořadatelé očekávají přibližně pět tisíc odborných návštěvníků, tj. převážně obchodníků s textilem, oděvy a obuví.