Zájem o veletrhy módy vzrostl

Maloobchod roste a spolu s ním i brněnské Mezinárodní veletrhy módy STYL a KABO. Tradiční, již 45. přehlídky nových kolekcí dodavatelů textilu, oděvů, obuvi a kožené galanterie se zúčastnilo 767 značek, což je nejvíce od srpna 2010. Novinky pro sezonu podzim a zima 2015/2016 zhlédlo více než pět tisíc odborných návštěvníků, obchodníků a nákupčích.

 

Maloobchod roste a spolu s ním i brněnské Mezinárodní veletrhy módy STYL a KABO. Tradiční, již 45. přehlídky nových kolekcí dodavatelů textilu, oděvů, obuvi a kožené galanterie se zúčastnilo 767 značek, což je nejvíce od srpna 2010. Novinky pro sezonu podzim a zima 2015/2016 zhlédlo více než pět tisíc odborných návštěvníků, obchodníků a nákupčích.

Vůbec poprvé za 22letou historii se veletrhy módy konaly po oba víkendové dny. Za změnou stály požadavky většiny vystavovatelů, kteří v neděli nestačili obsluhovat návštěvníky a záměr rozložit nedělní návštěvnost do dvou dnů se skutečně podařilo naplnit. O víkendu si expozice prohlédly čtyři tisíce návštěvníků, především majitelů menších obchodů a butiků, a další tisíc odborníků zastupujících větší obchodní jednotky podle očekávání dorazil v pondělí. Zahraniční návštěvníci přicestovali ze 14 zemí, především ze Slovenska, Polska a Rakouska.

„Veletrhy STYL a KABO odrážejí vývoj na českém módním trhu, který byl v loňském roce a zejména v jeho závěru velmi pozitivní. O účast byl proto velký zájem jak ze strany českých, tak i zahraničních vystavovatelů,“ uvedla ředitelka veletrhů STYL a KABO Gabriela Císařová. Zvýšení poptávky pocítil zejména veletrh KABO, kde z důvodu nedostatku místa v obuvnické části museli pořadatelé několik zájemců o účast odmítnout.

Na 45. veletrzích módy si pronajalo expozice celkem 239 firem ze 17 zemí, nejvíce zahraničních vystavovatelů přijelo z Německa, Polska a Slovenska. Početná byla také účast Řecka, přibylo vystavovatelů z Rakouska a návštěvníci nepřehlédli ani stánky společností z Chorvatska, Ruska, Litvy nebo Španělska. Mezi českými vystavovateli byli jak zástupci zahraničních značek, tak 63 přímých výrobců. Opět nechyběla ani sekce mladé a nezávislé módy Fresh Fashion.

Vysoký byl také počet nováčků - vůbec poprvé se na brněnských veletrzích módy prezentovalo 43 vystavovatelů (sportovní a outdoorové oblečení SB Group, polská volnočasová móda MZGZ, německá dámská móda Kenny S, slovenská kožená konfekce MAX, chorvatská dámská móda LADY M, MARIA a M WOMAN, originální české dámském oblečení větších velikostí KA & BO, pánské košile JASPIS FASHION, luxusní džíny ZM Jeans aj.).

Vystavovatelé prezentovali své novinky a trendy na kontraktačních módních přehlídkách probíhajících několikrát denně na mole v pavilonu P. Do módních přehlídek kolekcí dámské a pánské módy STYL SHOW se zapojily firmy a značky Boja, DDP Paris, Camp David, Elega + Elega by Dana M., Geisha, Moděva, Pause Cafe, SOCCX a Tramontana. Módní přehlídky kolekcí spodního prádla, nočního prádla a punčochového zboží LINGERIE SHOW představily nabídku společností Conturelle, Felina, Hotex, Lisca, Pleas, Sassa, Schiesser, Un:usual a Werso.

Výjimečnou událostí se staly dvě speciální přehlídky. Německá značka luxusního dámského prádla FELINA v sobotu oslavila na mole 130 let od svého založení. Oslavou byla také speciální nedělní módní show Czech Designers for ELLE - jedinečná prezentace modelů, které dvacet špičkových českých návrhářů vytvořilo ke 20. výročí časopisu ELLE na českém trhu. Závěr přehlídky patřil kolekci z poslední tvorby Kláry Nademlýnské.

Informace o aktuálních trendech světové módy zprostředkoval jediný seminář svého druhu pořádaný v České republice. Přednášejícím byla nizozemská expertka Ellen Haeser, která pracuje pro řadu věhlasných značek a má více než třicetileté zkušenosti jak s tvorbou trendů, tak s vývojem textilních materiálů. Prezentace se zaměřila na styly, tvary, barvy a látky pro dámskou a pánskou módu, obuv a doplňky v sezoně podzim a zima 2015/2016 a vzbudila velkou pozornost vystavovatelů i návštěvníků.

U příležitosti veletrhů módy udělil časopis Svět textilu & obuvi prestižní ocenění dvěma významným osobnostem oboru. Osobností roku 2014 v textilním a oděvním průmyslu se stal Jiří Grund, ředitel společnosti GRUND, mezinárodně úspěšného českého výrobce koupelnových předložek. Cenu pro Osobnost roku 2014 v obuvnickém průmyslu převzal obuvnický expert Michal Špaček, který pokračuje v osvětové činnosti Jana Pivečky a pracuje pro OSN v oblasti průmyslového rozvoje.

Mimořádnou účast měla také panelová diskuze na téma „Zkušenosti s reklamacemi po prvním roce nového Občanského zákoníku“. Další doprovodné semináře se věnovaly novým technologiím a materiálům v obuvnické výrobě, využití technologie RFID v textilním a oděvním maloobchodě a mezinárodnímu projektu S2S, který je zaměřen na ekologickou udržitelnost v obuvnickém průmyslu.

Řekli o veletrzích

Livia Klausová, velvyslankyně ČR na Slovensku:
Na veletrhu jsem opět navštívila české firmy a překvapil mě počet vystavujících. Vůbec by mne nenapadlo, že se na STYLu a KABO se představuje téměř 800 značek. Minulý rok jsem zde chyběla, ale cítím, že veletrhy módy znovu nabraly dech. Přehlídka Czech Designers for ELLE byla velice pěkná a byl to dobrý nápad prezentovat najednou dvacet českých návrhářů.

Klára Nademlýnská, módní návrhářka:
Brno k dění na české módní scéně tradičně patří. Moje spolupráce s Veletrhy Brno už nějakou dobu trvá a dnešní přehlídka je čtvrtou v pořadí. Připravila jsem kolekci Podzim-Zima 2014-15, kdy první polovinu tvoří modely pro denní nošení a druhou část koktejlové a dlouhé večerní šaty.

Iva Macháčková, jednatelka, obchodní zastoupení společnosti Wortmann pro ČR a SR:
Na tomto veletrhu vystavujeme kolekci podzim - zima, která je zaměřená spíše na kotníkovou koženou obuv. Registrujeme zde oživení zájmu o naše koncepty, kdy jsme se už před deseti lety vydali cestou franšízového projektu Tamaris Store. Obchodníci si stále více uvědomují, že když chtějí maloobchod vést dobře a postihnout vše nové, je dobré některé znalosti převzít.

Pavla Šedinová, obchodní referentka, ELEGA:
Vrátili jsme se na veletrh po čtyřech letech, protože reklama je dnes velice důležitá a je potřeba stále se zviditelňovat. Jsme česká firma, v poslední době se specializujeme jen na výrobu kožených výrobků a rozšířili jsme naše kolekce o novou značku ELEGA by Dana M., na níž spolupracujeme s herečkou Danou Morávkovou. Kabelky této značky jsme představili i na módní přehlídce, která měla úspěch. Přicházejí za námi zákazníci, kterým se naše zboží na přehlídce líbí, což nás velmi těší.

Miroslav Slavík, obchodní partner společnosti Skorochod, Petrohrad, Rusko:
Skorochod patří mezi pět největších výrobců dětské obuvi v Rusku s roční produkcí 1 800 000 párů. Firma má své odběratele v celé Ruské federaci od Vladivostoku až po Petrohrad, prodává také ve skandinávských zemích. Teď by ráda rozšířila obchodní aktivity i do střední Evropy, a proto poprvé vystavuje v Brně. Zejména první den jsme byli mile překvapeni návštěvností i pozitivním ohlasem, co se týká provedení modelů, kvality i ceny.

Pavel Hajn, majitel firmy Pavel Hajn, výroba kožené galanterie:
Na KABO jsme dvakrát ročně už 20 let, ukazujeme tady naše novinky, protože je potřeba pořád přicházet s něčím novým. Teď se nám daří přitahovat pozornost návštěvníků ručně malovanými kabelkami a peněženkami. Občas na veletrhu ještě získáme nového zákazníka, ale protože jsme na trhu již dlouho a odběratelé nás znají, je to spíše o kontaktech s našimi stálými zákazníky, kteří nás už deset let najdou vždy na stejném místě.

Andrea Verešová, topmodelka:
S Brnem jsou spojeny moje modelingové začátky. Po vítězství v soutěži Elite Model Look v šestnácti letech jsem právě tady získávala první zkušenosti a učila se modelingové chůzi. Tehdy jsem byla plná trémy, trochu i obav, ale také očekávání, nadějí a nesplněných snů. To byl úplně jiný zážitek než dnes, kdy vše vnímám s radostí a mohu si jako host vychutnat atmosféru módní přehlídky z jiné stránky. Fandím mladým modelkám i návrhářům.

Jiřina Matoušová, majitelka, Werso Fashion:
Pořadatelé nám pro prezentaci připravili hezké prostředí a na našem stánku jsme měli pořád spoustu zákaznic, dokonce někdy stály ve frontě, takže jsme spokojení. Líbila se i přehlídka, ze které k nám vždycky přišla spousta zájemkyň, nadšených, že se v Česku vyrábí takové prádlo. Získali jsme i nové kontakty.

Lenka Švecová, obchodní oddělení, Linia:
Jsme výrobci českého spodního prádla. Letošní ročník brněnského veletrhu se nám líbil, návštěvnost byla vysoká a těšíme se na další ročník.

Michal Staněk, spolumajitel Blue trading Group, značka GEISHA:
Veletrhů se účastníme tradičně, letos nám vyhovovala změna na sobotní, nedělní a pondělní den, což se u nás projevilo v rovnoměrném zájmu. Prezentujeme zde holandskou značku Geisha a zaměřujeme se hlavně na získávání nových kontaktů. Vystavujeme nejen na stánku, ale podílíme se i na módní přehlídce, což je zajímavé propojení. Jsme poměrně spokojení a počítáme s naší účastí i do budoucna. 

Václav Salač, jednatel, belgické čepice HERMAN:
Zastupujeme vysoce kvalitní belgické čepice HERMAN, které na českém trhu nemají příliš velkou konkurenci. Naším primárním cílem bylo oslovit co nejširší portfolio zákazníků, aby zjistili, že tyto čepice mohou sehnat i na českém trhu. Pozitivní je pro nás zpětná vazba od návštěvníků v tom, jak reagují na cenu a jaké typy čepic se jim líbí, což nám pomůže při sestavování předobjednávek pro další kolekce. 

Petr Vykoukal, ředitel prodeje, FELINA ČR:
Dnes je třetí den veletrhu, takže ještě máme spoustu schůzek před sebou, ale mohu říct, že za sobotu a neděli nás navštívilo hodně zákazníků, více než v loňském roce. Přispělo k tomu i to, že jsme v sobotu pořádali velkou přehlídku s cílem ukázat jubilejní sérii na oslavu 130 let od založení. Veletrh hodnotím pro firmu jako přínosný, máme tady spoustu zákazníků ze Slovenska i z České republiky, ale byli tady i zájemci ze Slovinska, Maďarska a Ruska.

46. mezinárodní veletrhy módy a obuvi STYL a KABO se uskuteční v termínu od 22. do 24. srpna 2015.