Tatra představila novou generaci modelové řady Tatra Force

25. května 2023  /  12:41

Na brněnském výstavišti v rámci veletrhu PYROS 2023 byla slavnostně ve světové premiéře představena nová generace automobilů modelové řady Tatra Force v hasičském provedení, které nahradí modelovou řadu Terra.

Budou nabízeny i v dalších variantách, tedy pro hasičské a záchranářské složky, armádu, bezpečnostní organizace, ale i pro těžební či stavební průmysl či pro výrobce speciálních nástaveb a v dalších odvětvích. Vedle zásadního vylepšení koncepce s nízko položenou kabinou a motorem nad přední nápravou přináší rozšíření portfolia o varianty s motorem umístěným vpředu, které mají vylepšené kabiny i podvozek. Výhledově moderní motory doplní i pohony alternativní.

Slavnostní akt se uskutečnil na společném stánku společností Tatra Trucks a THT Polička za účasti generálního ředitele Hasičského záchranného sboru ČR  Ing. Vladimíra Vlčka, Ph.D., MBA, prezidenta a výkonného ředitele Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České republiky RNDr. Jiřího Hynka, ředitele THT Polička Stanislava Červeného, zástupců společnosti Tatra Trucks v čele s generálním ředitelem Lukášem Andrýskem a akcionářů Tatry reprezentující holdingy Czechoslovak Group a Promet Group, ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Radomíra Smolku.

Generální ředitel Lukáš Andrýsek společnosti Tatra Trucks přiblížil s trochou oprávněné pýchy úspěšně provedené složité zásahy. „Dvě věci, které bych chtěl připomenout. Tu jednu veřejně znáte. Loni se stala smutná událost v Hřensku, která z mého pohledu jednoznačně ukázala výhody našich vozidel a úzkou spolupráci s hasičským záchranným sborem, protože to byly především naše vozy, které pomohly v českém Švýcarsku. A druhou věc, za kterou bych chtěl opravdu poděkovat a shodou náhod, aniž by to někdo plánoval, tak dva týdny zpátky jsme v továrně měli požár, přijelo to hasit pět Tater, měli jsme z toho radost, zásah byl velmi profesionální a obnovili jsme výrobu během 24 hodin.

Nasazení hasičů na Ukrajině v týlu je naprosto klíčové pro udržení fungování celé země. Já bych si nikdy nepřál, abychom se dostali do stejné situace, ale jak víte, kdo je připraven, není překvapen, a proto jsem přesvědčen o tom, že posilování sil integrovaného záchranného systému je taky jedním z prvků, který musíme podporovat pro to, abychom se mohli cítit v naší zemi bezpečně,“ pronesl Jiří Hynek a dodal směrem k prototypu Tatra Force. „Já jí budu pomáhat do roztrhání těla a přeji všem uživatelům Tatry, ať jsou s ní plně spokojení a ať český průmysl pomůže tomu správnému. Ještě jednou smekám klobouk před „tatrovákama“, protože si myslím, že dokázali opravdu hodně.

Řadu konkrétních změn na inovovaném modelu Tatry popsal Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje automobilky Tatra Trucks: „Krátké i prodloužené kabiny se vyznačují malou celkovou výškou, která umožňuje průjezd v nízkých profilech a snižuje riziko poškození automobilů. Nechybí integrovaná ochrana osádky při převrácení vozidla, u dvoudveřových variant je k dispozici i ochrana proti padajícím předmětům. Nový design kabiny jsme volili také s ohledem na pohodlnější a snazší nástup na místo řidiče i spolujezdce a maximálně bezpečný nástup do zadní části prodloužené kabiny,“ popisuje Radomír Smolka, který měl kompletní vývoj nového vozu ve své kompetenci.

Na veletrhu byly dále představeny nové vozy v provedení cisternová automobilová stříkačka na podvozku 4x4 s čtyřdveřovou kabinou a hasičskou nástavbou od THT Polička a dále  jako podvozek 6x6 s krátkou dvoudveřovou kabinou připravený pro montáž hasičské cisterny. Nové kabiny s přepracovaným skeletem a moderními konstrukčními prvky přinášejí zvýšenou bezpečnost a novou úroveň komfortu pro řidiče i celou osádku, včetně lepšího výhledu. U dvoudveřové kabiny je možné zvolit konfiguraci sedadel pro dvou, tří a čtyřčlennou posádku včetně řidiče. Čtyřdveřová kabina má plnohodnotný prostor pro zadní řadu sedadel a nabízí základní konfiguraci pro šestičlennou osádku včetně řidiče, nebo rozšířenou pro osmičlennou osádku se sedadly ve třech řadách. „V kabině vybavené novými obkladovými materiály jsme instalovali moderní přístrojovou desku kombinující klasické spínače a ovládání přes displej, řidič má k dispozici také multifunkční volant. Novinkou je možnost montáže vzduchem odpružených sedaček pro řidiče a spolujezdce, osádka má také k dispozici novou topně-klimatizační jednotku, kterou doplňuje vylepšená izolace kabiny,“ vysvětlil Radomír Smolka.

Věděli jste, že první generaci modelové řady Tatra Force začala kopřivnická automobilka dodávat již v roce 2007? V roce 2016 se na trh objevila druhá generace, která přinesla modernizaci standardních dvou i čtyřdveřových kabin. Zásadní novinkou bylo rozšíření nabídky o verze náprav s kotoučovými brzdami a nové řízení převzaté z řady Tatra Phoenix. Tatra Trucks také začala v té době ve spolupráci s podnikem Tatra Defence Vehicle nabízet pro modelovou řadu Force pancéřované kabiny, rovněž ve dvou i čtyřdveřovém provedení. Tato možnost bude zachována i u nejnovější třetí generace.