Od trendů ke kombinování, od rychlé módy k hodnotám

 

Tradiční veletržní přednáška nizozemské návrhářky Ellen Haeser ukázala nový obchodní model pro trvale udržitelnou módu. Obchody mohou vydělávat jak na neustálé obměně zboží, tak na sílící poptávce po trvalých hodnotách a snaze odlišit se jedinečným stylem. Takový koncept potřebuje vizi, se kterou se zákazníci ztotožní a sami ji budou propagovat, plus podporu kvalitního servisu a nových technologií.


Na celém světě přibývá spotřebitelů, kteří nechtějí podléhat módním trendům. Raději investují do módy promyšleně, kupují méně věcí, ale o to kvalitnějších, dále je opravují a recyklují. Místo módních kousků, v nichž by se podobali milionům ostatních, vytvářejí svůj individuální šatník a styl. K tomu potřebují umění kombinovat a právě zde vidí Ellen Haeser novou roli obchodu. „Inspirace k nakupování je o emocích, které neposkytne chytrý telefon, protože emoce vznikají jen při mezilidském kontaktu,“ míní nizozemská expertka. Obchodům radí vsadit na nový marketing založený na vlastní vizi a empatii k zákazníkům. „Samotné nakupování bez zábavy je nuda, spotřebitelé chtějí objevovat a dělat něco, o čem mohou mluvit s přáteli,“ řekla Ellen Haeser a uvedla příklady úspěšných obchodů propojených s muzeem, galerií nebo trendovým občerstvením. Pomoci může už jen zajímavý interiér, který si zákazníci budou fotit a sdílet na sociálních sítích.

Druhá část prezentace se zaměřila na styly, tvary, barvy i látky pro dámskou a pánskou módu v sezoně podzim - zima 2018/2019. V kurzu zůstává luxusní a výjimečný vzhled, králem materiálů je samet a kombinuje se dříve nekombinovatelné, třeba honosné žakáry a měkoučké plyše s technickými tvary a funkčními střihy. Comeback slaví manšestr a retro vzory pruhů a kostek. Vrátí se zvířecí potisky a řetízkové pásky, novým hitem se stanou ledvinky nošené křížem přes tělo a drobné šátky. Módními barvami budou spálená oranžová, červenohnědá a jako akcent žlutá.