Žirafa zdobí už 24 let kvalitní dětskou obuv


Prvních deset let je pro vývoj dětské nohy zásadní. Právě proto je důležité obouvat ratolesti do kvalitních párů bot. Aby se spotřebitelé snadněji zorientovali v nabídce na trhu, vznikla značka Žirafa.

Značku kvality a zdravotní nezávadnosti dětské obuvi iniciovala Česká obuvnická a kožedělná asociace v roce 1997. Inspirovala se přitom podobnými systémy garancí v ostatních evropských zemích. „Spojili jsme se s odborníky a lékaři, kteří nám v procesu certifikace bot pomáhají,“ uvedla ředitelka asociace Vlasta Mayerová.

Impulsem k zavedení značky bylo, že po revoluci se na český trh začaly dostávat levné asijské výrobky, které nesplňovaly kritéria pro zdravotně nezávadnou obuv. „Asijská noha je totiž jiná. Navíc je v Asii velká vlhkost vzduchu, takže se nepoužívají usňové materiály, jelikož tam kůže plesniví,“ upozornil Antonín Žirovnický z Konsorcia T+M, které vyrábí certifikovanou dětskou obuv značky KTR.

Základem je dobré kopyto

Důležitým kritériem hodnocení je kvalita kopyta, na kterém se obuv vyrábí. „Musí odrážet anatomii dětského chodidla. Musí mít prostornou špičku a užší zadní část botičky. Zejména v oblasti prstních kloubů a nártu se kontrolují obvodové šířky. Zkoumá se i výška špice, protože bota musí být dostatečně vysoká, aby nestlačovala prstíky,“ informovala Mayerová.

Komise hodnotí také použití materiálů. „Výrobce nám musí doložit výsledky ze zkušeben, že všechny materiály jsou zdravotně nezávadné,“ řekla ředitelka asociace. Doplnila, že se zkoumá také obrušivost podešví, tedy to, jak moc se bota ochodí. „Pro rodiče je důležité, aby bota po měsíci nevypadala tak, že ji dítě nosí už rok,“ prohlásila.

Certifikát na tři roky

Výrobci, kteří chtějí certifikát získat, o něj musí požádat Českou obuvnickou a kožedělnou asociaci. „Zkoušky ale neděláme sami. Vše hodnotí odborníci, třeba primář ortopedie ze Zlína,“ podotkla Mayerová. Pokud nějaké parametry výrobky nesplní, dostanou firmy návrhy, co upravit. Následně si o udělení certifikátu mohou zažádat znovu.

Certifikát Žirafa platí tři roky. „Pokud společnosti po této době stále vyrábějí stejný model, mohou si požádat o recertifikaci. Opět nám dodají jeden pár obuvi s kopytem, kdy zhodnotíme, zda nedošlo ke změně. Pokud bota splňuje standardy, prodloužíme certifikát opět na tři roky,“ sdělila.

Důležitá je propagace značky

Značka Žirafa patřila mezi první, která byla přijatá mezi značky kvality Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Toto označení získávají značky, na které se spotřebitelé mohou spolehnout. Asociace se snaží značku Žirafa dostat také do povědomí veřejnosti. „Vydáváme odborné články, natáčíme reportáže do televize a vždy se dělíme o nové poznatky,“ vypočítala Mayerová.

S tvrzením, že je propagace značky Žirafa důležitá, souhlasí i Žirovnický. „Můžete mít sebelepší značku, ale pokud není mezi lidmi známá, nic z toho není,“ řekl. Doplnil, že trvalo spoustu let, než se Žirafa dostala do povědomí lidí. „Časem se ale začala objevovat obuv, která certifikaci napodobovala s jinými zvířaty. To byl jasný signál, že značka začíná mít váhu,“ myslí si Žirovnický.

Kolekci značky KTR ale nenechal certifikovat jen kvůli vyšším prodejům. „Důležité pro nás je i to, že sami víme, že jsou naše výrobky kvalitní,“ podotkl. Připustil i fakt, že stále bojují s levnými asijskými výrobky. „Certifikovaná bota totiž nikdy levná nebude. Nohy nás ale nosí celý život a do desátého roku se tvoří, zpevňují a ustavuje se držení těla. Vyplatí se do nich proto investovat,“ uzavřel Žirovnický.